Recenze knihy „Advokát chudých“ od Johna Grishama

30. 10. 2019 20:06:26
Napínavý thriller „Advokát chudých“ je zasazen do prostředí velké právnické firmy, pro kterou pracuje úspěšný právník Michael Brock. Kariéra je pro něj na prvním místě do té doby, než se stane rukojmím ozbrojeného bezdomovce.

PROČ PRÁVĚ TATO KNIHA?

Ačkoliv dávám přednost romantické, válečné, historické a literatuře odborné, čas od času mám chuť se začíst do napínavé knihy. Tentokrát to byl napínavý thriller od známého amerického spisovatele Johna Grishama „Advokát chudých“.

Dosud jsem od Grishama nic nečetla, ale znám filmy, které byly podle jeho knih natočené, např. „Firma“, „Případ Pelikán“ či „Porota“. Všechny jsou vynikající a patří mezi mé oblíbené.

Necelých 300 stran čtení - napínavé, nenáročné, ale přesto zajímavé, které čtenáře zaujme a vtáhne do děje.

„Vyděláváš spoustu peněz a jsi takový hamoun, že člověku ani nehodíš drobný, když jdeš okolo po chodníku.“ Mávl zbraní k ostatním. „Všichni jste stejný. Když tam sedím a žebrám, jen projdete kolem. Utratíte víc za nóbl kafe než já za jídlo. Proč nepomáháte chudým, nemocným a bezdomovcům? Máte všeho nadbytek.“

„Advokát chudých“ od Johna Grishama

O ČEM JE KNIHA?

Michael Brock je nadějnou vycházející hvězdou velké právnické firmy Drake & Sweeney ve Washingtonu. Nezná odpočinek, devadesát hodin týdně tráví v kanceláři a nemá čas zaobírat se ani rozpadajícím se manželstvím s Claire, ani svým svědomím. Pak se však stane společně s několika svými kolegy na pár hodin rukojmím ozbrojeného bezdomovce DeVona Hardyho. Špinavý tulák policejní zásah nepřežije, ale Michaelův život to převrátí vzhůru nohama. Začne pátrat po minulosti bezdomovce. Kdo to byl? Jak žil? Jak se dostal do takové těžké životní situace? A proč vtrhl právě do právnické firmy Drake & Sweeney, kde on pracuje? Byla to náhoda? Michael odhaluje podvod, do něhož je zapletena jeho vlastní firma. Zjišťuje, že to už stálo několik lidí život. To ho donutí přehodnotit dosavadní život, opustit výnosné místo a pokusit se začít znovu, jinak a jinde. Třeba právě na ulici jako advokát chudých.

„Když jsem v sobotu pozdě dopoledne koukal v ložnici do stropu, byl jsem téměř ochromen nečinností. Do kanceláře se mi nechtělo. Děsila mě vyrovnaná řada růžových telefonických vzkazů, které mi Polly skládala na stůl. Děsily mě oběžníky od vyšších nadřízených o dohodnutých schůzkách, děsilo mě zvědavé plkání sběračů drbů. Ze všeho nejvíc jsem se však děsil práce. Protimonopolní případy jsou zdlouhavé a svízelné a jejich spisy tak tlusté, že se musejí ukládat do krabic. A k čemu to všechno je? Jedna miliardová firma se pere s jinou. A stovky právníků chrlí záplavy papírů. Musel jsem si přiznat, že jsem svou práci nikdy neměl rád. Byl to prostředek posvěcený účelem. Jenom silou vůle jsem se přinutil vstát z postele a jít se osprchovat.“

„Advokát chudých“ od Johna Grishama

HLAVNÍ POSTAVY ROMÁNU

Michael Brock, dvaatřicetiletý úspěšný právník, který si dělá vyhlídky na podíl ve firmě. Velký dříč, workoholik, kariérista, který nezná nic než práci.

Claire Brocková, manželka Michaela, mladá a ambiciózní žena, která se věnuje své kariéře v nemocnici na chirurgii.

DeVon Hardy, pětačtyřicetiletý veterán z války ve Vietnamu, bezdomovec přežívající na ulici, který přepadl právnickou firmu Drake & Sweeney.

Mordecai Green, právník kolem padesátky, rozložitý černoch pracující pro právní poradnu pro chudé. Má srdce na pravém místě. Je ženatý a má dvě děti.

Megan, mladá ředitelka střediska pro ženy s návykem na alkohol a narkotika.

Lontae Burtonová a její děti Temeko, Alonzo a Dante, Ontario. Mladá dvaadvacetiletá svobodná matka a narkomanka se čtyřmi dětmi přežívající ve dne na ulici a v noci přespávající v autě.

Hector Palma, asistent společníka v kanceláři Drake & Sweeney. Poctivý a statečný, ale jen do určité míry. Bojí se, že ztratí zaměstnání. Tajně pomáhá Michaelovi Brockovi. Je ženatý a má čtyři děti.

Arthur Jacob, osmdesátiletý hlavní vlastník firmy Drake & Sweeney.

„Svižně jsme probírali jednotlivé klienty a fronta se nám rozrůstala. Mordecai už to všechno znal: potravinové poukázka, které přestaly chodit kvůli chybějícímu stálému bydlišti, majitel domu, který odmítl vrátit zálohu, nevyplacené přídavky na dítě. Po dvou hodinách a deseti klientech jsem se přesunul na druhý konec stolu a začal jsem je zpovídat sám. Stačil jeden den v roli advokáta chudých, a už jsem mohl pracovat bez dozoru. Dělal jsem si poznámky a působil stejně důležitým dojmem jako můj společník.“

„Advokát chudých“ od Johna Grishama

KLADNÉ A NEGATIVNÍ STRÁNKY KNIHY

Máme před sebou knihu „Advokát chudých“ od známého spisovatele Johna Grishama, který má za sebou desítky knih, které jsou velice úspěšné a překládané do desítek jazyků na celém světě.

Kdo by neznal slavnou knihu „Firma“ z roku 1991 a o dva roky později zfilmovaný film „Firma“ od režiséra Sydneyho Pollacka v hlavní roli s Tomem Cruisem a Genem Hackmanem? Nebo knihu „Případ Pelikán“ z roku 1992, který byl o rok později převeden na filmové plátno pod vedením režiséra Alana Pakuly, v hlavních rolích s Julií Robertsovou a Denzelem Washingtonem?

Ano, i toto jsou Grishamovy romány. Tudíž kniha „Advokát chudých“ je sázka na jistotu. Opět právnické prostředí, vysoká hra, napětí, rozpadající se manželský vztah kvůli kariéře na prvním místě. A hlavní hrdina Michael Brock, kterému převrátí život naruby pár hodin v roli rukojmího.

Velmi se mi líbilo, jak autor popsal prostředí ulice, chudinské čtvrti, útulky pro bezdomovce a také každodenní problémy a neštěstí lidí, kteří nemají domov a žijí svůj život na ulicích – pod mosty, v parcích, v prázdných vybydlených domech... Čiší z toho zoufalství, beznaděj a bezmoc, která čtenáře zasáhne u srdce.

Na druhou stranu se otevírá hlavnímu hrdinovi Michaelovi příležitost změnit svůj vlastní život a těmto lidem bez domova možnost pomoci. Není to jen napínavý thriller, ale i kniha o tom, co je v životě důležité. Peníze? Moc? Sláva? Miliony dolarů na účtu? Nebo spokojený život a pokoj v duši, že jsme pomohli někomu, kdo to potřeboval?

Kniha téměř testuje čtenáře a jeho postoje k černochům, chudákům, narkomanům a bezdomovcům. Budeme mít předsudky a odsoudíme takové lidi jako ty, kteří si za všechno můžou sami? Nebo se v nás pohne lítost a budeme s nešťastnými osudy lidí soucítit?

Žádnou negativní stránku jsem opravdu nenašla (a nehodlám si nic „cucat z prstu“ jen tak pro nic za nic).

„Když bylo auto plné, nechal jsem jí (manželce) v bytě vzkaz, že jsem se odstěhoval. Položil jsem ho vedle papírku, který mi tam nechala ona. Měl jsem z toho smíšené pocity a nebyl jsem v dostatečné kondici, abych se s tím vypořádal. Ještě nikdy jsem se odnikud takhle nestěhoval. Netušil jsem, jak se to dělá.“

„Advokát chudých“ od Johna Grishama

AUTORŮV STYL, JAZYK, GRAMATIKA...

  • Román je napsán velmi srozumitelně, je použit hovorový jazyk.
  • Kniha je velmi zajímavá, napínavá a dobrodružná.
  • Kniha je napsána v ich-formě, čímž se zvyšuje napětí a bezprostřední prožitek čtenářův.
  • Děj je poutavý, takže se začtete a neskončíte, dokud neobrátíte poslední stránku.
  • Korektury byly odvedeny velmi profesionálně.

„Na nástěnce vedle dveří visel list papíru, na který se zapisovali zájemci o služby poradny. Mordecai papír vzal a prohlížel si jména našich klientů. Zatím jich bylo třináct. Zřídili jsme si v místnosti provizorní kancelář a byli připraveni rozdávat rady na všechny strany. Rychle jsem se naučil, že jednou z věcí, které si advokát chudých musí osvojit, je schopnost naslouchat. Hodně klientů si prostě jenom chce s někým popovídat. Každý z nich dostal nějakým způsobem na frak, a protože právní poradna je dostupná zadarmo, proč by svoje stesky nenavalili na právníky? Mordecai byl mistr v tom, jak se orientovat v každém vyprávění a odhadnout, jestli je v něm nějaký problém, o který by se měl zajímat.“

„Advokát chudých“ od Johna Grishama

KOMU BYCH THRILLER DOPORUČILA?

Knihu bych doporučila každému, kdo má rád napínavé příběhy, obzvláště z právnického prostředí. Kniha je pro toho, kdo si chce odpočinout, hodit starosti za hlavu a prostě se jen tak začíst do dobré knihy. Není to ztráta času. Zasáhne vás u srdce a budete nuceni přemýšlet o tom, jaké hodnoty v životě zastáváte a možná dokonce společně s hlavním hrdinou Michaelem Brockem svůj život přehodnotíte a změníte. Vynikající kniha po všech stránkách!

Knihu „Advokát chudých“ od Johna Grishama mi k recenzi laskavě poskytly Palmknihy.cz.

Pěkné podzimní dny a napínavé čtení Vám přeje Vaše bloggerka Hana Rebeka Šiander

Fotografie, odkazy a citace:

Fotografie a anotace knihy je dostupná na webu Palmknihy.cz

GRISHAM, John. Advokát chudých. Kalibr. Praha, 2018, 296 stran, 1. vydání, ISBN 978-80-269-0928-6 (formát mobi)

Autor: Hana Rebeka Šiander | středa 30.10.2019 20:06 | karma článku: 13.52 | přečteno: 277x

Další články blogera

Hana Rebeka Šiander

Dvanáctero pro lepší život Pražanů

Po dvou letech v Praze jsem v šoku, jak moc se Pražené změnili. Z milých, ohleduplných a vstřícných lidí se stali hrubí a arogantní lidé. Největší změny vidím u dvacátníků a třicátníků. Copak jim nikdo neřekl o etiketě?

8.3.2024 v 1:04 | Karma článku: 17.50 | Přečteno: 755 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

79. výročí osvobození koncentračního tábora Auschwitz - Birkenau

Každý rok bysme si měli připomínat výročí osvobození koncentračního tábora v Osvětimi, ke kterému došlo 27. ledna roku 1945. Také letos se přímo v koncentračním táboře konal slavnostní večer za účasti přeživších a politiků.

27.1.2024 v 20:32 | Karma článku: 18.70 | Přečteno: 456 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

Recenze knihy „Zítra přijde Olah“ od Martina Sichingera

Kniha spisovatele Martina Sichingera „Zítra přijde Olah“ je dokonalou, trefnou, vtipnou a jasnou sondou do života 80. let XX. století ve Vimperku na Šumavě. Ne však pohledem dospělých, ale očima žáka 7. C Michala Zídka.

20.1.2024 v 19:16 | Karma článku: 9.63 | Přečteno: 303 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

Tak se nám tu rozmohl takový nešvar: Dloubání prstem v nose!

Poslední roky jsem narazila na příšerný jev – dloubání prstem v nose. Prostředí, ve kterém se mu daří, je pražské metro, tramvaje a autobusy. Kdo jsou hříšníci? Mladí chlapci od 14 do 20 let. Nesmiřujme se s tím a bojujme!

18.1.2024 v 20:02 | Karma článku: 15.21 | Přečteno: 616 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 11 | Diskuse

Filip Vracovský

Jak to vypadá Mordor ( Rusko ) už nám klepe na dveře ?

Krátká předsváteční úvaha ... Taky vás některé uklidňující zprávy spíš rozruší ? Račte vstoupit .....

28.3.2024 v 9:00 | Karma článku: 6.40 | Přečteno: 101 |

Michael Laitman

Odhalení tajemství Knihy života

Jeden mudrc kdysi řekl: „Člověk musí získat jak vědomosti, tak moudrost.“ Na otázku, jaký je mezi nimi rozdíl, odpověděl: „Vědomosti se získávají čtením knih, moudrost se získává čtením knihy, kterou jsi ty sám.“

28.3.2024 v 4:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Tadeáš Firla

KSČM a Jan Ámos Komenský

Myslím, že politické, nebo náboženské symboly mají veliký význam a pro některé lidí hodně znamenají. Dnes jsem si všiml dvou. Vedle sebe ve skříňce - logo KSČM a portrét Jana Ámose Komenského. Je to změna mysli, nebo pouhá fraška?

28.3.2024 v 1:25 | Karma článku: 8.84 | Přečteno: 123 | Diskuse

Václav Kunft

Krásná česká královna Viola Těšínská.

O Viole Těšínské je zoufale málo písemných zmínek. Není divu, nebyla příliš významná a manželkou panovníka byla pouze rok. O to víc může pracovat fantazie.

27.3.2024 v 15:05 | Karma článku: 14.74 | Přečteno: 332 | Diskuse
Počet článků 620 Celková karma 15.26 Průměrná čtenost 3816

Narodila jsem se v roce 1979 v Hradci Králové. Baví mě studovat a vzdělávat se, a tak jsem vyučená švadlena a kuchařka, ale i sociální pracovnice. Vystudovala jsem theologii. Jsem absolventkou Policejní akademie PČR.

Během svého života jsem se věnovala mnoha povoláním. Pracovala jsem v McDonald´s, byla jsem asistentkou ve vzdělávací společnosti, realitní makléřkou i státní úřednicí na Ministerstvu obrany ČR.

Nejvíce mě zaujala práce v médiích (rádio, TV, noviny) a objevila jsem, že mě baví psát. Pracovala jsem jako novinářka v oblasti V.I.P. a politiky.

Píši recenze pro Palmknihy.cz. Jsem blogerka, spisovatelka a recenzentka knih a filmů.

V únoru 2012 mi vyšel můj první román pro ženy, kniha BRIGITA. V prosinci 2012 se objevila na světě druhá kniha HEDVIKA. V roce 2020 jsem napsala nový ženský román, který se jmenuje MARIANNE a hledám nakladatele, abych mohla knihu vydat. A pracuji na dalších knihách.

Najdete mě také na MÉM WEBU: http://siander.cz

Můžete mi napsat na E-MAIL: siander@siander.cz

Počet návštěv podle TOP listu:

TOPlist

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...