Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co se promítalo v roce 1949 v Nechanicích?

Právě dočítám Pamětní knihu města Nechanic. Narazila jsem kromě mnoha zajímavostí také na soupis filmů, které se promítaly v městském kině v roce 1949. Jednalo se celkem o 69 filmů, které již tehdy začínaly podléhat cenzuře KSČ. Místní občané si mohli vybrat mezi českými, ruskými, polskými, francouzskými, anglickými a italskými filmy. Obzvláště samotné tituly, které pamětní kniha zmiňuje, vypovídají o roce 1949. Pojďme si zavzpomínat a zamyslet se nad tím, jak se žilo tehdy a jak žijeme dnes... 

Ze zprávy A. Tesaře, kterou zpracoval podle dostupných informací Československého státního filmu, se dozvíme, že městské kino v Nechanicích (ve východních Čechách) uvedlo v roce 1949 celkem 69 filmů pro dospělé.

Jednalo se o tyto filmy: 

České filmy: 28
Ruské filmy: 32
Polské filmy: 4
Francouzské filmy: 1
Anglické filmy: 3
Italské filmy: 1

Významnějšími českými filmy v roce 1949 byly: Bílá tma, V horách duní, Hrdinové mlčí, Vlčí díry, Siréna, Vzbouření na vsi.

Významnější ruské filmy roku 1949: Petr Veliký, Ruská otázka, Duha, Den vítězství země, Jak se kalila ocel, Lenin v říjnu, Mladá garda.

Významné polské filmy roku 1949 byly tyto: Hraniční ulička, Osvětim, Zakázané písničky.

Celkový počet návštěvníků při normálních představeních za rok 1949 byl: 23.312. Při mimořádných představeních za rok 1949 byl: 5.802. Celková návštěvnost byla: 29.114 návštěvníků biografu (filmy pro dospělé).

Původní plán: 62 filmů. Splněno: 69 filmů. Splněno (poznámka pisatelky blogu: plán): 100,1 %.

Je zajímavé s odstupem času číst nejen tyto tituly filmů, ale také zapřemýšlet nad tím, o čem tyto filmy vypovídají. V kontextu celé Pamětní knihy města Nechanice jsou tyto filmy roku 1949 obklopeny událostmi, které s tím souvisí - např.

Nechanická škola se připojila k soutěži škol o výzdobu ke dnům československo-sovětského přátelství a získala v ní druhou cenu. Jako dar obdržela od MŠVU 15 knih pro žák. knihovnu.

Během 7. - 10. října 1949 proběhla na škole podpisová akce: Zdravice gen. Stalinovi. Podepsali všichni žáci a učitelé.

Žactvo pořádalo besídku na oslavu Velké říjnové revoluce, 70. narozenin gen. Stalina, účastnilo se zvláštními čísly oslav společných a zapojilo se i do kulturní vložky při "Hovorech MNV".

Na jaký film, z výše uvedených, byste se dnes s chutí vydali do kina? 

Přeji příjemné vzpomínání a krásné jarní dny, Vaše blogerka Hana Rebeka Šiander 

Fotografie a odkazy:
Pamětní kniha města Nechanic (od roku 1110 do roku 1949), Státní okresní archiv Hradec Králové, str. 346 - 347

Fotografie: https://www.flickr.com/

 

 

Autor: Hana Rebeka Šiander | středa 22.4.2015 17:40 | karma článku: 13,95 | přečteno: 716x
  • Další články autora

Hana Rebeka Šiander

Jak ztratit kamarádku snadno a rychle díky sociálním sítím

Víc jak rok jsem se těšila z krásného přátelství. Pak jsem kamarádce poukázala na chybu v jejím životě, díky které trpěla. Následovalo ukončení vztahu. Jak negativně ovlivňují sociální sítě naše vztahy?

27.4.2024 v 12:06 | Karma: 25,28 | Přečteno: 3634x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

Proč mě přestalo bavit nakupování oblečení

Ačkoliv se obchodní řetězce dušují, že se zaměřují na ochranu přírody, šetrnost a udržitelnost, nic není vzdálenější realitě. Nekvalitní oblečení stěží přežije dva roky, nemá styl, ale zato je z mizerných materiálů.

25.4.2024 v 21:55 | Karma: 37,81 | Přečteno: 5400x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

Tuberkulóza, záškrt, černý kašel a jiné pohromy

Poslední roky, kdy už některá očkování nejsou povinná, nebo byly vyvinuty slabší vakcíny, je možné onemocnět záškrtem, tuberkulózou a černým kašlem. Už jste se s nimi setkali? Jaké jsou příznaky? Kolik je v ČR nemocných?

11.4.2024 v 19:18 | Karma: 14,54 | Přečteno: 769x | Společnost

Hana Rebeka Šiander

Recenze knihy „Přetížení“ od Arthura Haileyho

Napínavý román „Přetížení“ z pera Arthura Haileyho dává nahlédnout do zákulisí plynárenských a elektrárenských společností. Řeší otázku globálního oteplování, nedostatku vody, letních veder, čím dál větší spotřeby plynu a energie.

9.4.2024 v 19:06 | Karma: 10,98 | Přečteno: 509x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

Dvanáctero pro lepší život Pražanů

Po dvou letech v Praze jsem v šoku, jak moc se Pražené změnili. Z milých, ohleduplných a vstřícných lidí se stali hrubí a arogantní lidé. Největší změny vidím u dvacátníků a třicátníků. Copak jim nikdo neřekl o etiketě?

8.3.2024 v 1:04 | Karma: 18,70 | Přečteno: 953x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Role digitálních služeb České televize bude posilovat, říká její nový ředitel

1. května 2024

Jan Souček stojí od října v čele veřejnoprávní televize. V kandidátském projektu uvedl mimo jiné...

Newyorská policie zasahovala na Kolumbijské univerzitě. Vyhnala demonstranty

1. května 2024  7:08

Newyorská policie vyklidila v noci na středu budovu Kolumbijské univerzity, kde se před tím...

Česko si letos během oslav prvního máje připomene i dvacet let v EU

1. května 2024

Sledujeme online Začínají každoroční oslavy prvního máje. V Praze pořádají tradiční setkání strany hnutí a spolky,...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 624
  • Celková karma 21,46
  • Průměrná čtenost 3856x
Narodila jsem se v roce 1979 v Hradci Králové. Baví mě studovat a vzdělávat se, a tak jsem vyučená švadlena a kuchařka, ale i sociální pracovnice. Vystudovala jsem theologii. Jsem absolventkou Policejní akademie PČR.

Během svého života jsem se věnovala mnoha povoláním. Pracovala jsem v McDonald´s, byla jsem asistentkou ve vzdělávací společnosti, realitní makléřkou i státní úřednicí na Ministerstvu obrany ČR.

Nejvíce mě zaujala práce v médiích (rádio, TV, noviny) a objevila jsem, že mě baví psát. Pracovala jsem jako novinářka v oblasti V.I.P. a politiky.

Píši recenze pro Palmknihy.cz. Jsem blogerka, spisovatelka a recenzentka knih a filmů.

V únoru 2012 mi vyšel můj první román pro ženy, kniha BRIGITA. V prosinci 2012 se objevila na světě druhá kniha HEDVIKA. V roce 2020 jsem napsala nový ženský román, který se jmenuje MARIANNE a hledám nakladatele, abych mohla knihu vydat. A pracuji na dalších knihách.

Najdete mě také na MÉM WEBU: http://siander.cz

Můžete mi napsat na E-MAIL: siander@siander.cz

Počet návštěv podle TOP listu:

');
//-->