Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

"The UK 1940s Radio Station" vás uchvátí svou atmosférou a vtáhne do historie

Před pár dny jsem si naladila rádio. Bylo pondělí 6. srpna roku 1945. Napjatě jsem poslouchala projev 33. prezidenta USA Harry S. Trumana. Pak přišel úžasný jazz a swing, filmy a letecké sirény. To je „The UK 1940s Radio Station".

Při různých činnostech poslouchám rozmanitou hudbu. Ale jestliže si chci naladit něco zajímavé a skutečně originálního, když právě něco vyrábím, píši, nebo si chci odpočinout, pak ladím britské rádio „The UK 1940s Radio Station“.

Foto od Matíase Brëa, Flikr.com

Ladím ho na svém internetovém rádiu, kde chytám všechny možné stanice z celého světa, ale také je možné ho naladit na internetu na počítači na adrese: http://www.1940sukradio.co.uk/

Ale nevýhodou je (alespoň tomu tak bylo před nějakým časem…), že se rádio po zhruba deseti či patnácti minutách odmlčí a vy si ho musíte naladit znovu.

VŠECHNO JEN A JEN Z OBDOBÍ 1940 AŽ 1949

A čím mě stanice „The UK 1940s Radio Station“ tak uchvátila? Tak na prvním místě je třeba říct, že toto rádio vysílá všechno, co se odehrálo mezi rokem 1940 až rokem 1949. Nic nad to. Takže se jako posluchači přeneseme z roku 2018 a z našeho současného dění a životů a ocitneme se ve 40. letech XX. století. Je to jako byste nasedli na časový stroj a posunuli se na časové ose o nějakých sedmdesát let do minulosti. No, řeknete sami, není to nádherné? Kouzelné?

ZPRÁVY A DŮLEŽITÉ HISTORICKÉ UDÁLOSTI ZE 40. LET XX. STOLETÍ

Tento víkend jsem si naladila „The UK 1940s Radio Station“ a ocitla jsem se v roce 1945. Přesněji řečeno bylo pondělí 6. srpna 1945. Právě hovořil 33. prezident Spojených států amerických Harry S. Truman a informoval mě, že dal příkaz americkému armádnímu letectvu, aby shodili na japonské město Hirošima atomovou bombu Little Boy.

Harry S. Truman

Všeho jsem nechala a pečlivě jsem poslouchala Trumanův projev. Uvědomuji si, že šlo o událost starou téměř sedmdesát let, ale i tak mě zamrazilo. Snad proto mě to úplně pohltilo, že nemám doma televizi, nejsem na žádných sociálních sítích a s lidmi komunikuji zcela výjimečně. Měla jsem dojem, jako kdybych se opravdu ocitla v roce 1945.

Pak jsem si vyslechla několik úžasných swingových písní, opět jsem se vrátila ke své práci, a vyslechla jsem si další Trumanův projev. Tentokrát Truman ohlašoval, že šest dní po bombardování Nagasaki Japonsko bezpodmínečně kapitulovalo.

Při těchto zprávách si plně uvědomuji, jak jsem velmi vděčná Bohu, že žijeme již tolik let bez válek a tudíž v míru. Také mi dochází, že to není samozřejmé a kolik obětí statečných lidí to stálo.

SIRÉNY, KTERÉ OZNAMUJÍ BOMBOVÝ ÚTOK

Jindy si pustím rádio, čtu si a vychutnávám si úžasný jazz a swing ze 40. let, který mám tak ráda! Prostě naprostá pohoda. Pak dohraje píseň Glenna Millera a zazní sirény, které oznamují nadcházející letecký bombový útok. Odhazuji knihu a začínám uvažovat, kde mám nejbližší kryt.

PRAKTICKÉ TIPY PRO PILNÉ HOSPODYŇKY

Frank Sinatra

V jiný den jsem si vyslechla, jak je těžké nakupovat a hlavně vařit v Londýně, když probíhá II. světová válka, Londýn je bombardován a vázne zásobování. V takovém případě si s chutí poslechnu rady talentované anglické hospodyňky, jak si poradit a připravit chutnou snídani, oběd a večeři a překvapit manžela a děti.

BRITŠTÍ I AMERIČTÍ STÁTNÍCI, KTEŘÍ SE ZAPSALI DO DĚJIN

V rádiu „The UK 1940s Radio Station“ je možné slyšet britského premiéra Arthura Nevilla Chamberlaina či Winstona Churchilla. A nejen je. Občas, jak jsem již psala výše, přepne britské rádio do Ameriky. A tak jsem slyšela i projev 32. prezidenta USA Franklina Delano Roosevelta.

Dvakrát jsem však zaslechla i führera Adolfa Hitlera. Nejdřív jsem si myslela, že se mi to zdá či mám halucinace, ale i když to bylo jen pár vteřin, to zabarvení hlasu, ta dikce a vybroušená němčina… Vážně nevím, co to mělo být?! Ale viděla jsem již tolik dokumentů o Adolfu Hitlerovi, že führera si splést vážně nemůžu.

ZPRÁVY A REPORTÁŽE Z BOJIŠTĚ

Judy Garland

K životu během II. světové války, ale i po ní, patří také zprávy. Zprávy o tom, jak se daří statečným chlapcům (rozumějte: vojákům britským či americkým) v jejich každodenních povinnostech v armádě, jak se těší domů na své milované či jak tráví volný čas, když zrovna dostanou opušťák.

VESELÉ ESTRÁDY A HISTORKY

Aby lidé neklesali na mysli, našli alespoň trošku rozptýlení a zapomněli na utrpení války, byly vhodným rozptýlením divadelní večery, veselé estrády a zábavné historky. Zde mě mrzí, že moje angličtina není na takové úrovni, abych si to mohla cele užít.

SEZNÁMENÍ S NEJNOVĚJŠÍMI FILMOVÝMI TRHÁKY

V poslední době jsem si oblíbila jakési „filmové okénko“, kde je možné se seznámit s hollywoodskými filmy. Právě nedávno jsem poslouchala novinky o americkém muzikálu režiséra Delmera Davese „Hollywood Canteen“ z roku 1944, kde se objevily takové hvězdy jako The Andrews Sister, Bette Davis, Judy Garland, Ida Lupino, Barbara Stanwyck, Joan Crawford, Alexis Smith, Irene Manning, Joyce Janie Reynolds, John Garfield, Paul Henreid, Alan Hale, Peter Lorre, Sydney Greenstreet, Roy Roggers a další.

O pár dní později to byl americký oscarový film režiséra Michaela Curtize „Casablanca“ z roku 1942. Za zmínku stojí nejen hvězdné obsazení – Humhprey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid či Sydney Greenstreet - ale i vynikající hudba hudebního skladatele Maxe Steinera. V Hollywoodu byl dlouhá léta na filmovou hudbu jedním z nejlepších!

BÁJEČNÝ JAZZ A SWING

Ale to co skutečně stojí za to, je úžasný jazz a swing 40. let! Když to rozjede takový Benny Goodman, Glenn Miller, Bing Crosby nebo Frank Sinatra… hned mám dojem, že život je opravdu nádherný! A přestože se všechno odehrává s "podkresem" pěti válečných let, stojí za to žít! Žít naplno! Možná o to víc!

Benny Goodman

Tak nevím, dámy a pánové, nadchla jsem vás alespoň trošku? Pojďme si udělat svět, a vůbec celý život, takový, jaký ho chceme mít.   

Krásné babí léto všem přeje Vaše blogerka Hana Rebeka Šiander

Fotografie a zdroje:

The UK 1940s Radio Station je dostupné zde: http://www.1940sukradio.co.uk/

Fotografie Judy Garland je dostupná na Wikipedia.org zde:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Judy_Garlandov%C3%A1

Fotografie Franka Sinatry je dostupná na Wikipedia.org zde:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Frank_Sinatra

Fotografie Benny Goodmana je dostupná na Wikipedia.org zde:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Benny_Goodman

Fotografie rádia Matías Brëa je dostupná na flikr.com zde: https://www.flickr.com/photos/peterpaine/8073675776/sizes/c/

Autor: Hana Rebeka Šiander | pondělí 15.10.2018 22:59 | karma článku: 19,09 | přečteno: 351x
  • Další články autora

Hana Rebeka Šiander

Proč mě přestalo bavit nakupování oblečení

Ačkoliv se obchodní řetězce dušují, že se zaměřují na ochranu přírody, šetrnost a udržitelnost, nic není vzdáleno realitě. Nekvalitní oblečení stěží přežije dva roky, nemá styl, ale za to je z mizerných materiálů.

25.4.2024 v 21:55 | Karma: 0 | Přečteno: 0x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

Tuberkulóza, záškrt, černý kašel a jiné pohromy

Poslední roky, kdy už některá očkování nejsou povinná, nebo byly vyvinuty slabší vakcíny, je možné onemocnět záškrtem, tuberkulózou a černým kašlem. Už jste se s nimi setkali? Jaké jsou příznaky? Kolik je v ČR nemocných?

11.4.2024 v 19:18 | Karma: 14,22 | Přečteno: 701x | Společnost

Hana Rebeka Šiander

Recenze knihy „Přetížení“ od Arthura Haileyho

Napínavý román „Přetížení“ z pera Arthura Haileyho dává nahlédnout do zákulisí plynárenských a elektrárenských společností. Řeší otázku globálního oteplování, nedostatku vody, letních veder, čím dál větší spotřeby plynu a energie.

9.4.2024 v 19:06 | Karma: 10,98 | Přečteno: 467x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

Dvanáctero pro lepší život Pražanů

Po dvou letech v Praze jsem v šoku, jak moc se Pražené změnili. Z milých, ohleduplných a vstřícných lidí se stali hrubí a arogantní lidé. Největší změny vidím u dvacátníků a třicátníků. Copak jim nikdo neřekl o etiketě?

8.3.2024 v 1:04 | Karma: 18,23 | Přečteno: 864x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

79. výročí osvobození koncentračního tábora Auschwitz - Birkenau

Každý rok bysme si měli připomínat výročí osvobození koncentračního tábora v Osvětimi, ke kterému došlo 27. ledna roku 1945. Také letos se přímo v koncentračním táboře konal slavnostní večer za účasti přeživších a politiků.

27.1.2024 v 20:32 | Karma: 19,01 | Přečteno: 535x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

  • Počet článků 622
  • Celková karma 15,61
  • Průměrná čtenost 3868x
Narodila jsem se v roce 1979 v Hradci Králové. Baví mě studovat a vzdělávat se, a tak jsem vyučená švadlena a kuchařka, ale i sociální pracovnice. Vystudovala jsem theologii. Jsem absolventkou Policejní akademie PČR.

Během svého života jsem se věnovala mnoha povoláním. Pracovala jsem v McDonald´s, byla jsem asistentkou ve vzdělávací společnosti, realitní makléřkou i státní úřednicí na Ministerstvu obrany ČR.

Nejvíce mě zaujala práce v médiích (rádio, TV, noviny) a objevila jsem, že mě baví psát. Pracovala jsem jako novinářka v oblasti V.I.P. a politiky.

Píši recenze pro Palmknihy.cz. Jsem blogerka, spisovatelka a recenzentka knih a filmů.

V únoru 2012 mi vyšel můj první román pro ženy, kniha BRIGITA. V prosinci 2012 se objevila na světě druhá kniha HEDVIKA. V roce 2020 jsem napsala nový ženský román, který se jmenuje MARIANNE a hledám nakladatele, abych mohla knihu vydat. A pracuji na dalších knihách.

Najdete mě také na MÉM WEBU: http://siander.cz

Můžete mi napsat na E-MAIL: siander@siander.cz

Počet návštěv podle TOP listu:

');
//-->