Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Umíte pozdravit, poprosit či poděkovat za laskavost? Nebo to neděláte?

Jaké máte zkušenosti se slušným chováním? Umíte pozdravit a poděkovat? Nebo jste na to už zapomněli a neděláte to? Věděli jste, že některé děti na základní škole to neumí? Mám spoustu zkušeností a tak se s vámi o ně podělím.

Společenská etiketa je téma, které mě opravdu fascinuje! Jestliže jste pravidelnými čtenáři mých blogů, pak už to víte. Občas si při kontaktu s různými lidmi rozličného věku říkám, že by neškodilo, kdyby se proškolili ve společenské etiketě a oprášili si znalosti z dětství.

ZAJÍMAVÝ ČLÁNEK O ŠKOLÁCÍCH I. TŘÍDY

Před pár měsíci, přesně v dubnu roku 2018, jsem si přečetla zajímavý článek na serveru Novinky.cz od Jany Hanuškové, který se jmenuje: „Etická výchova ve školách? Děti často neumějí ani poděkovat.“ Pokud máte chuť si článek přečíst celý, najdete jej zde: https://www.novinky.cz/veda-skoly/470272-eticka-vychova-ve-skolach-deti-casto-neumeji-ani-podekovat.html

Velmi mě zarazilo, jak učitelka základní školy na pražském Jarově Kateřina Petřinová přiznává, že mnoho dětí neumí v její třídě poprosit a poděkovat. Zajímavé rovněž je, že tlačenici při vstupu do třídy řeší tak, že svému spolužákovi dají ránu pěstí. Takže konflikt řeší rovnou násilím.

Jak je možné, že děti neumí v šesti letech poprosit nebo poděkovat? Zřejmě se se slušným chováním  nesetkaly ani doma v rodině, u prarodičů, ve styku s kamarády či ve školce. Patrně vůbec nezažily, jak to vypadá, kdy druhého o něco poprosí a také, když to dostanou, že za to poděkují. Protože se s tím děti nesetkaly, řekněme si narovinu, nikdo je tomu doma nenaučil, neumí to při nástupu na základní školu.

UMÍME SE K SOBĚ CHOVAT S ÚCTOU A SLUŠNĚ NAVZÁJEM?

Ale umíme to my, dospělí? Rozprodávám knihy po příbuzných a při každém druhém jednání s lidmi se setkávám s arogantním chováním. Zájemci neprosí, nežádají o zboží, které nabízím, ale přistupují ke mně tak, že si arogantně diktují podmínky. Když se dohodneme, tak nepoděkují.

Přiznávám, že jsem měla za několik let tak arogantní kupce, kteří mi začali vyhrožovat a zvyšovali na mě hlas do telefonu, že jsem jim peníze vrátila na jejich účet, napsala jsem jim upřímně, že se my dva nikdy nedohodneme a ať se obrátí na někoho jiného. Jejich chování bylo prostě za všemi hranicemi slušného chování a odmítla jsem to snášet.

Mám ale i opačné zkušenosti. Lidé reagují v komunikaci se mnou velmi překvapeně a někdy mě i chválí. Nejdřív jsem to nechápala. Za co? Ale když se mi to stávalo častěji, vypozorovala jsem, že byli překvapeni mým chováním – pro mě tedy zcela normálním – že jim popřeji na začátku naší komunikace dobrý den (pozdravím), že je požádám (tedy poprosím) o zaslání adresy a nakonec, že jim poděkuji za obchodování (poděkování) a rozloučím se s nimi (závěrečný pozdrav). Lidé mi pak dodatečně píší, že bylo pro ně doslova osvěžující v této drsné době narazit na takového člověka, jako jsem já.

Ještě jednu zkušenost jsem v souvislosti se slušným chováním nabyla. Jestliže komunikuji či jednám s muži, a je celkem jedno, čeho se to týká, pak si moje slušné chování vysvětlují jako jednoznačné signály z mé strany, kterými dávám najevo svůj zájem o ně.

Mnohokrát jsem už musela vysvětlovat, že se o nic takového nejedná! Že se chovám jen v rámci společenské etikety a že pozdravit, poděkovat za milé gesty či o něco poprosit je normální. Vysvětlím tedy, že tohle opravdu není moje „finta“, jak někoho sbalit. Jsem zděšena, když mi muži naopak vysvětlují, že se u žen s takových chováním normálně nesetkávají! Nechápu to… Když si to vzájemně vysvětlíme, většinou se tomu zasmějeme a rozcházíme se.

Přála bych si napsat, že mě to těší, ale spíš mě to vždycky zarmoutí. A kladu si otázky, kam jsme to dopracovali? Jak je možné, že když člověk jedná v hranicích slušného chování, že to druzí oceňují jako výjimečné?

Přitom nejde o malé děti, ale dospělé lidi. Ti přeci musí v kontaktu s druhými lidmi dnes a denně dodržovat pravidla společenské etikety. Nebo ne a je tomu naopak? Když mi to někdo „natře“, musím mu to taky „natřít“? Na hrubý pytel se hodí jedině hrubá záplata?

Svým způsobem tomu rozumím. Připouštím, je to taky často snazší. Ale já jsem se rozhodla, že půjdu proti proudu. Nechci odplácet druhým zlem. I konflikt se dá vyřešit diplomaticky. Neříkám, že se mi to vždycky podaří, ale pokaždé do toho jdu s tím, že to chci zkusit. Nesnáším hádky a spory. Nechci se k lidem chovat hrubě, i kdyby to bylo sebevíc „in“ a dělal to tak každý.

JAK JE MOŽNÉ PROMĚNIT LIDI KOLEM SEBE?

Nevím, jestli jste si toho všimli také, ale když člověk vůči druhému udělá vstřícné místo, potěší vás to. Zahřeje u srdce. A co víc? Něco se změní. Uvedu příklad. Když jsem se přistěhovala do  Ústí nad Labem, několikrát denně jsem chodila ulicí, kde bydlím. Bydlím na místě, kde jsou domy s malými zahrádkami a domy jsou postaveny blízko sebe.

Když jsem se přistěhovala, nikdo mě nezdravil, ačkoliv jsem stále stejné tváře potkávala často. Bylo by samozřejmě příhodné, aby muž pozdravil ženu, ale věděla jsem, že to bych chtěla příliš a nedočkám se toho. Stále mě to udivovalo a počkala jsem několik měsíců, zda se to nezmění a místní nepochopí, že jsem jedna z nich. Ale všichni se tvářili nepřátelsky a odtažitě. Pak jsem se rozhodla, že to změním. Začala jsem zdravit všechny sousedy, které jsem znala podle vidění. Muže od čtyřiceti až do osmdesáti let. K tomu jsem začala zdravit i ženy všeho věku. Vytrvala jsem, i když se několik měsíců nic nedělo.

A jak to vypadá dnes, když procházím ulicí? Všichni sousedé mě zdraví už zdálky a většina z nich se usmívá! Občas se najde i pár lidí, kteří přidají konverzační fráze o počasí či práci na zahrádce, a to se vůbec neznáme! Ženy zdravím a odpovídají mi s úsměvem na pozdrav. Musím napsat, že to považuji za velký úspěch. Rovněž je velmi příjemné, když mám za sebou špatný den a nějaký soused mi popřeje s úsměvem příjemný den. Hned mi to zvedne náladu!

A jaké máte zkušenosti se slušným chováním Vy? Umí Vaše děti poprosit a poděkovat? Máte kolem sebe lidi, kteří jsou slušně vychovaní a je pro vás radost se s nimi potkat? Nebo máte spíš špatné zkušenosti? Anebo dokonce razíte názor „na hrubý pytel hrubá záplata“?

Krásné letní dny a milé lidi kolem sebe Vám přeje Vaše blogerka Hana Rebeka Šiander

Fotografie, odkazy a citace:

NOVINKY.CZ. Jana Hanušková, Etická výchova ve školách? Děti často neumějí ani poděkovat.  [online]. © 2003–2018 Borgis, a.s. [cit. 2018-25-04]. Dostupné z: https://www.novinky.cz/veda-skoly/470272-eticka-vychova-ve-skolach-deti-casto-neumeji-ani-podekovat.html

Fotografie jsou dostupné na flikr.com zde: https://www.flickr.com/

Autor: Hana Rebeka Šiander | sobota 11.8.2018 14:35 | karma článku: 28,61 | přečteno: 1263x
  • Další články autora

Hana Rebeka Šiander

Tuberkulóza, záškrt, černý kašel a jiné pohromy

Poslední roky, kdy už některá očkování nejsou povinná, nebo byly vyvinuty slabší vakcíny, je možné onemocnět záškrtem, tuberkulózou a černým kašlem. Už jste se s nimi setkali? Jaké jsou příznaky? Kolik je v ČR nemocných?

11.4.2024 v 19:18 | Karma: 14,22 | Přečteno: 701x | Společnost

Hana Rebeka Šiander

Recenze knihy „Přetížení“ od Arthura Haileyho

Napínavý román „Přetížení“ z pera Arthura Haileyho dává nahlédnout do zákulisí plynárenských a elektrárenských společností. Řeší otázku globálního oteplování, nedostatku vody, letních veder, čím dál větší spotřeby plynu a energie.

9.4.2024 v 19:06 | Karma: 10,98 | Přečteno: 467x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

Dvanáctero pro lepší život Pražanů

Po dvou letech v Praze jsem v šoku, jak moc se Pražené změnili. Z milých, ohleduplných a vstřícných lidí se stali hrubí a arogantní lidé. Největší změny vidím u dvacátníků a třicátníků. Copak jim nikdo neřekl o etiketě?

8.3.2024 v 1:04 | Karma: 18,23 | Přečteno: 864x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

79. výročí osvobození koncentračního tábora Auschwitz - Birkenau

Každý rok bysme si měli připomínat výročí osvobození koncentračního tábora v Osvětimi, ke kterému došlo 27. ledna roku 1945. Také letos se přímo v koncentračním táboře konal slavnostní večer za účasti přeživších a politiků.

27.1.2024 v 20:32 | Karma: 19,01 | Přečteno: 535x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

Recenze knihy „Zítra přijde Olah“ od Martina Sichingera

Kniha spisovatele Martina Sichingera „Zítra přijde Olah“ je dokonalou, trefnou, vtipnou a jasnou sondou do života 80. let XX. století ve Vimperku na Šumavě. Ne však pohledem dospělých, ale očima žáka 7. C Michala Zídka.

20.1.2024 v 19:16 | Karma: 10,13 | Přečteno: 364x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Langšádlová končí ve vládě. Méně podle šéfky TOP 09 myslela na prezentaci

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  14:28

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  14:24

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 622
  • Celková karma 15,61
  • Průměrná čtenost 3868x
Narodila jsem se v roce 1979 v Hradci Králové. Baví mě studovat a vzdělávat se, a tak jsem vyučená švadlena a kuchařka, ale i sociální pracovnice. Vystudovala jsem theologii. Jsem absolventkou Policejní akademie PČR.

Během svého života jsem se věnovala mnoha povoláním. Pracovala jsem v McDonald´s, byla jsem asistentkou ve vzdělávací společnosti, realitní makléřkou i státní úřednicí na Ministerstvu obrany ČR.

Nejvíce mě zaujala práce v médiích (rádio, TV, noviny) a objevila jsem, že mě baví psát. Pracovala jsem jako novinářka v oblasti V.I.P. a politiky.

Píši recenze pro Palmknihy.cz. Jsem blogerka, spisovatelka a recenzentka knih a filmů.

V únoru 2012 mi vyšel můj první román pro ženy, kniha BRIGITA. V prosinci 2012 se objevila na světě druhá kniha HEDVIKA. V roce 2020 jsem napsala nový ženský román, který se jmenuje MARIANNE a hledám nakladatele, abych mohla knihu vydat. A pracuji na dalších knihách.

Najdete mě také na MÉM WEBU: http://siander.cz

Můžete mi napsat na E-MAIL: siander@siander.cz

Počet návštěv podle TOP listu:

');
//-->