Recenze knihy „Rozkazy z Berlína“ od Simona Tolkiena

Vynikající, strhující a dramatický román s prvky historické fikce, u kterého se nebudete nudit, tak to je přesně kniha „Rozkazy z Berlína“ od vnuka světoznámého autora Pána prstenů J. R. R. Tolkiena, spisovatele Simona Tolkiena.

PROČ PRÁVĚ TATO KNIHA?

Před pár lety jsem s nadšením přečetla knihu „Otčina“ od britského spisovatele Roberta Harrise. Byla jsem tímto dílem nadšená a jeho hluboké myšlenky ve mně doznívaly ještě několik týdnů poté. Už tehdy jsem si řekla, že bych si ráda s chutí přečetla další román, který bude opět využívat prvky historické fikce.

Přesně tato očekávání splnil historický román „Rozkazy z Berlína“ od spisovatele Simona Tolkiena (ano, není to shoda jmen, jedná se o vnuka světoznámého autora Pána prstenů J. R. R. Tolkiena). Vynikající, strhující thriller, který vám nedovolí si oddychnout, dokud jej nepřečtete až do poslední stránky.

„Führer dokázal člověku vidět až do žaludku a Heydrich věděl, že během nadcházejícího setkání musí být neustále ve střehu.“Rozkazy z Berlína, S. Tolkien

O ČEM JE KNIHA?

Děj se odehrává během II. světové války, v roce 1940. Po pádu Francie je Londýn dnem i nocí bombardován německými vzdušnými silami a dvojitý agent „D“, zavrtaný v samém srdci britské tajné služby MI6, dostává rozkaz z Berlína od Adolfa Hitlera, aby zavraždil premiéra Winstona Churchilla a tím zvrátil průběh války. Hitler věří, že po odstranění Churchilla uzavře Anglie s Německem mír.

Alberta Morrisona, bohatého vdovce a bývalého šéfa MI6, někdo shodí přes zábradlí před jeho londýnským bytem. Dopadne mrtvý přímo k nohám své dcery Avy Briveové, která však ve tmě nedokáže rozeznat prchajícího útočníka. Na místo činu jsou vysláni dva detektivové Scotland Yardu, inspektor John Quaid a mladý detektiv konstábl William Trave.

Quaid je přesvědčen, že jde o jasný případ domácí rozepře, ale Trave si není tak jistý. V kapse mrtvého se najde lístek se záhadným textem a od Morrisonovy dcery se dozvídá o podivném vzkazu, který jejího otce pár hodin předtím rozrušil. Pouze detektiv Trave a Ava mohou celý oříšek rozlousknout a zmařit chystané spiknutí, jenže čas neúprosně běží a všechny okolnosti hrají proti nim… Kdo obdrží rozkaz z Berlína, aby zabil Churchilla? Jakým způsobem to udělá? A podaří se mu to?

S KÝM SE TAKÉ SETKÁME V ROMÁNU „ROZKAZY Z BERLÍNA“?

Do románu zařadil Tolkien historické postavy, které ovlivňovaly válečné dění v celé Evropě. A tak se setkáme:

  • S Führerem Adolfem Hitlerem
  • S šéfem Gestapa a zpravodajské služby SS Sicherheitsdienst Reinhardem Heydrichem
  • S ministrem letectví a vrchním velitelem Luftwaffe Hermannem Göringem
  • S britským předsedou Neville Chamberlainem
  • S britským předsedou Winstonem Churchillem

Simon Mario Reuel Tolkien (*12. 1. 1959) je britský úspěšný advokát se specializací na trestní právo a spisovatel. Vystudoval současné dějiny na Trinity College v Oxfodu. Je vnukem světoznámého autora Pána prstenů J. R. R. Tolkiena a synem Christophera Tolkiena. Napsal několik knih, čtenářsky nejznámější je trilogie s hlavním hrdinou inspektorem Williamem Travem, kde se autor vrací v čase zpět k případu, jímž detektivova kariéra začíná. Tolkien je ženatý a má dvě děti, se svou manželkou Tracy žije v jižní Kalifornii.

„Ve skutečnosti je ale úplně jedno, jestli vypadám jako Greta Garbo, pomyslela si zatrpkle. Je uvězněná ve svém manželství – snubní prsten na prsteníku pro ni představuje kouli u nohy. Život běžel kolem ní, ale ona nedokázala natáhnout ruku a zachytit ho. Občas jí připadalo, že sleduje svět z okénka prázdného vlaku, kam omylem nastoupila a teď nemůže ven – vlaku, který se pomalu, ale jistě šine opačným směrem, než kam Ava potřebuje jet.“Rozkazy z Berlína, S. Tolkien

AUTORŮV STYL, JAZYK, GRAMATIKA...

Styl Simona Tolkiena je velmi působivý. Píše napínavě a nebojí se dopodrobna vylíčit detaily, které umožní čtenářům, aby kniha před jejich očima ožila.

Velmi silně působí popisy rozbombardovaného Londýna, mrtvých lidí, kteří se nestihli včas ukrýt před leteckými nálety, paniku prchajících lidí do bezpečí krytů, přeplněné prostory metra nocujících Britů s celými rodinami a vybavením, popis trosek a jejich odklízení, ale i obnova pořádku po bombardování a snaha se nevzdat a neprohrát válku v životech obyčejných lidí.

Knihu zpestřují také retrospektivní pohledy na I. světovou válku, kterou čtenářům Tolkien zprostředkovává citacemi z deníku vojáka, jenž si psal v zákopech v Loos v roce 1915. Tato místa mi naturalisticky připomínají dílo „Na západní frontě klid“ od Ericha Marii Remarqua.

Korektorské práce byly v této knize odvedeny excelentně, takže se čtenář může v klidu ponořit do zajímavé četby, aniž by ho rušily jakékoliv chyby.

„Tohle je typická Anglie, pomyslel si. Nekonfliktní a laskavá povaha lidí znamenala, že se tu žádná krutá filozofie jako nacismus nemůže nikdy uchytit. Angličané byli příliš slušní, příliš demokratičtí, než aby něco takového dopustili.“Rozkazy z Berlína, S. Tolkien

KOMU BYCH ROMÁN DOPORUČILA?

Strhující, dramatický a napínavý román „Rozkazy z Berlína“ bych doporučila všem, kteří mají rádi historické romány s prvky fikce umístěné do období II. světové války. Jestliže jste četli román „Otčina“ a líbil se vám, zaručeně si oblíbíte i tuto knihu. A v žádném případě nebudete litovat ani času, ani peněz za koupi!

Knihu „Rozkazy z Berlína“ od Simona Tolkiena mi k recenzi laskavě poskytly Palmknihy.cz.

Příjemné čtení a chvíle dobrodružství napětí při četbě Vám přeje Vaše blogerka Hana Rebeka Šiander

Fotografie, odkazy a citace:

E-kniha: TOLKIEN, S., Rozkazy z Berlína, 1. vydání, Zlín: Kniha Zlín, s. r. o., 2016, 352 stran, ISBN 978-80-7473-484-7 (formát mobi)

Fotografie knihy „Rozkazy z Berlína“ jsou dostupné na Palmknihy.cz zde: https://www.palmknihy.cz/detail/ebook_145193/Rozkazy-z-Berlina

Životopis Simona Tolkiena je dostupná na webu Wikipedia.org zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Tolkien

Fotografie Simona Tolkiena je dostupná na simontolkien.com zde: http://simontolkien.com/Author.html

Autor: Hana Rebeka Šiander | pondělí 22.5.2017 15:05 | karma článku: 17,82 | přečteno: 337x
  • Další články autora
  • Počet článků 622
  • Celková karma 14,51
  • Průměrná čtenost 3868x
Narodila jsem se v roce 1979 v Hradci Králové. Baví mě studovat a vzdělávat se, a tak jsem vyučená švadlena a kuchařka, ale i sociální pracovnice. Vystudovala jsem theologii. Jsem absolventkou Policejní akademie PČR.

Během svého života jsem se věnovala mnoha povoláním. Pracovala jsem v McDonald´s, byla jsem asistentkou ve vzdělávací společnosti, realitní makléřkou i státní úřednicí na Ministerstvu obrany ČR.

Nejvíce mě zaujala práce v médiích (rádio, TV, noviny) a objevila jsem, že mě baví psát. Pracovala jsem jako novinářka v oblasti V.I.P. a politiky.

Píši recenze pro Palmknihy.cz. Jsem blogerka, spisovatelka a recenzentka knih a filmů.

V únoru 2012 mi vyšel můj první román pro ženy, kniha BRIGITA. V prosinci 2012 se objevila na světě druhá kniha HEDVIKA. V roce 2020 jsem napsala nový ženský román, který se jmenuje MARIANNE a hledám nakladatele, abych mohla knihu vydat. A pracuji na dalších knihách.

Najdete mě také na MÉM WEBU: http://siander.cz

Můžete mi napsat na E-MAIL: siander@siander.cz

Počet návštěv podle TOP listu:

');
//-->