Mohou se vám ztratit peníze v bance? Ve Fio bance ano

Paní Nováková si založila účet u Fio Banky. Přicházel jí tam každý měsíc důchod a ona si vybírala peníze v hotovosti. Jednou však někdo z banky vybral z jejího účtu v 28.000 Kč. Banka nekomunikuje a nereaguje. Co bude dál?

JAK TO VŠECHNO ZAČALO…

Celý příběh začal hledáním nové banky. Můj dobrý přítel mi nadšeně referoval o Fio bance, kde si v roce 2014 založil účet. Banka má kamenné pobočky, žádné nesmyslné poplatky, výběry z bankomatů zdarma, jednoduché internetové bankovnictví, kde může klient velice příjemným způsobem vyřešit vše, co potřebuje. K Fio bance přešla i matka přítele. Dobré zkušenosti s bankou trvající dva roky a celková spokojenost mého přítele a jeho rodiny hovořily za vše.

Začala jsem se zajímat o výpovědní lhůtu ve své bance a zjišťovala podmínky pro založení účtu ve Fio bance. Jednoho dne mi ale přítel zavolal a řekl mi, že se jeho matce, říkejme jí třeba paní Nováková, ztratily peníze z jejího účtu.

KDYŽ SE VÁM ZTRATÍ PENÍZE VE VLASTNÍ BANCE?

Jak ztratily? Peníze se přece jenom tak snadno neztratí?! Člověk si dělá většinou obavy, aby nevytratil nešťastnou náhodou peněženku (a to i s kartou), nebo mu omylem nevypadla bankovní karta při placení u pokladny, anebo aby nějaký cizí člověk nezahlédl PIN při výběru hotovosti z bankomatu. Ale bát se, že bych o peníze mohla přijít ve vlastní bance? To mě nikdy nenapadlo.

PŘÍPAD OKRADENÉ DŮCHODKYNĚ

Paní Nováková využívala služeb na pobočce Fio Banky na Praze 4 - Budějovické. Pravidelně každý měsíc jí přicházel do banky důchod a ona si na pobočce vybírala určitou částku v hotovosti.

Totéž udělala i v květnu 2015, kdy si vybrala z účtu v hotovosti 5700 Kč na pobočce Budějovická. Po šesti měsících při kontrole internetového bankovního výpisu z účtu zjistila, že ve stejný den byl z jejího účtu proveden další výběr v hotovosti, ale tentokrát to bylo mnohem více, 28.000 Kč.

Tento výběr byl učiněn čtyři minuty po prvním výběru, ovšem neprovedla jej paní Nováková ani její syn, který má k jejímu účtu oprávnění.

Paní Nováková podala v této věci v listopadu 2015 prostřednictvím internetbankingu reklamaci, která však nebyla ani konce ledna 2016 vyřízena.

Jedinou reakcí ze strany Fio banky byla výzva doručená paní Novákové 30 dní po podání reklamace (tedy poslední den pro vyřízení reklamace podle reklamačního řádu banky) k doplnění informací o výběru. Banka se zajímala, zda to opravdu nebyla sama paní Nováková, nebo její syn, kteří tuto částku vybrali.

Paní Nováková odpověděla Fio bance negativně a od té doby ji už nikdo nekontaktoval. V polovině ledna 2016 žádala paní Nováková o podání informace (formou e-mailu) o průběhu vyřizování reklamace, ale její žádost zůstala opět bez odpovědi. Banku se následně pokoušel kontaktovat také syn paní Novákové a žádal o schůzku, opět bezvýsledně.

ČESKÁ BANKA PŮSOBÍCÍ NA TRHU OD ROKU 2010

V případě české Fio banky nejde o malý peněžní ústav. Působí na finančním trhu v České republice od roku 2010 a v roce 2012 měla Fio banka už 200.000 klientů.

JAK ODHALIT KRÁDEŽ PENĚZ ZE STRANY ZAMĚSTNANCE?

Ačkoliv jsem v bance nikdy nepracovala, existují opatření, která má každá banka. Neumím si třeba představit, že by Fio banka nebyla pojištěna proti krádežím svých zaměstnanců.

Každá banka má rovněž nainstalovaný kamerový systém, který monitoruje nejen  pohyby klientů v bance, ale svých zaměstnanců na pobočkách. Cožpak neexistuje kamerový záznam ze dne, kdy byla paní Nováková v bance pro výběr hotovosti? Záznam by zcela jistě odhalil, že ani její syn si za jejími zády nešel vybrat peníze, jak se na to banka ostatně ptala.

Paní Nováková si v květnu 2015 vybrala hotovost ve výši 5700 Kč na pobočce Fio Banky, to je možné jedině na základě rukou vyplněného papírového příkaz k výběru hotovosti z účtu. Následně si hotovost u přepážky, kde ji obsloužil zaměstnanec Fio banky, vyzvedla.

Jako obyčejný smrtelník si kladu zcela základní otázky: Cožpak neexistuje druhý příkaz k výběru hotovosti z účtu paní Novákové ve výši 28.000 Kč? A jestliže ano, kdo jej podepsal, když ne paní Nováková?

Nehledě na to, jak dlouho má banka povinnost archivovat papírové příkazy k výběru hotovosti z účtu?

V neposlední řadě si kladu otázku, cožpak je tak těžké zjistit, kolik zaměstnanců pracovalo v inkriminovaný den v květnu 2015 na pobočce Fio Banky Budějovická? Kdo konkrétně pracoval na přepážce, kde si paní Nováková vybrala hotovost? Kdo jí peníze vyplatil a jak se tento zaměstnanec banky jmenoval?

SELHÁNÍ JEDNOTLIVCE, NEBO CELÉ BANKY?

Občas se stane, že selže zaměstnanec, to se dá pochopit. Ale co dělat, když ani po deseti týdnech, kdy se vám v bance ztratí peníze, téměř nikdo nereaguje? To se pak jedná o selhání banky jako takové.

Paní Nováková dosud nemá žádné zprávy o tom, jak se vyřizuje její reklamace. Pustil se někdo do interního vyšetřování zaměstnanců? Kdo jí vybral 28.000 korun z jejích úspor? Dostane své peníze zpět? Jestliže ano, tak kdy? Faktem zůstává, že se jí dosud nikdo za ztrátu peněz neomluvil.

CO DĚLAT, KDYŽ FIO BANKA NEREAGUJE?

Zatím to vypadá, že se paní Nováková bude muset svých práv domáhat soudní cestou, podáním žaloby v občanskoprávním řízení. Dočká se paní Nováková výsledku, když se jedná o dámu, které je více jak osmdesát let?

Jak můžeme vědět, že zaměstnanec banky, který připravil paní Novákovou o 28.000 korun, stále nepracuje na pobočce Fio banky Budějovická? Když Fio banka nekomunikuje s paní Novákovou, jste si jistí, že bude komunikovat s vámi, když se také vám z bankovního účtu ztratí vaše úspory? Kdybych já byla klientem Fio banky, asi bych si šla okamžitě zkontrolovat výpisy z účtu.

CO DODAT ZÁVĚREM?

Jestliže jsem uvažovala o založení účtu u Fio banky, definitivně jsem to zamítla. Příběh paní Novákové jsem si nevymyslela, ale jedná se o skutečnou klientku Fio Banky. Před pěti dny jsem se obrátila o vyjádření k této kauze na tiskové oddělení Fio banky, ale člověk kompetentní v komunikaci s médii, pan Zdeněk Kovář, se dosud neozval. Zdá se tedy, že mlčet je nevyřčeným krédem Fio banky… 

Krásné dny a úspory v bezpečí u dobré banky vám přeje Vaše bloggerka Hana Rebeka Šiander

Fotografie a odkazy:

Logo Fio banky dostupné na www.google.cz

Autor: Hana Rebeka Šiander | pátek 29.1.2016 15:45 | karma článku: 30,64 | přečteno: 3860x