Premiér Andrej Babiš není politik. Ostatně sám to o sobě na začátku svého vstupu do politiky říkal. Všichni jsme věděli, že přichází jako podnikatel, a ne zrovna malý. Ne, Babiš není žádný troškař. Patří mezi nejbohatší lidi v naší zemi.
Každý podnikatel zná základní pravidla hry. Aby zaujal zákazníky svými výrobky, musí o nich zákazníci vědět. Musí umět své výrobky prodat. Musí jim udělat skvělou reklamu a PR. Zkrátka marketing se vším všudy.
A tohle je něco, co Babiš skutečně umí! Respektive Babiš si umí si zaplatit lidi, kteří tohle umí. Za velkolepým vstupem Babiše do politiky stál marketingový odborník Marek Prchal. Je s Babišem spjatý již od roku 2013.
Prchal byl členem volebního on-line týmu hnutí ANO. A nebyly to jenom volby do Poslanecké sněmovny ČR, ale i do Evropského parlamentu, Senátu, Magistrátu hlavního města Prahy a také krajské volby.
Pokud máte v oblibě sociální sítě a sledujete Andreje Babiše, pak vězte, že autorem velké většiny příspěvků není Babiš (na to by neměl ani čas), ale právě Prchal.
Když hnutí ANO vyhrálo v roce 2017 volby do sněmovny, Babiš měl vedle sebe na pódiu mladého muže, kterého líbal na čelo a říkal, že to je on, kdo za tím vším stojí. Tím mladým mužem nebyl nikdo jiný, než Marek Prchal.
V ČEM SPOČÍVÁ ÚSPĚCH ANDREJE BABIŠE?
Není to umění politické, ale je to skvělý marketing a PR. Částečně jde o to, co Andrej Babiš dělá, ale snad ještě víc co říká, píše a slibuje.
Jistě znáte přísloví: „Slibem nezarmoutíš“. Babiš má jiné: „Bude líp!“ To také není špatné. Je to pozitivní a hodně lidí na to slyší. Však je to pozitivní, a ne žádná negativní zpráva (jako například, že za pár let nebude na důchody, nebo že se z těch dluhů v naší zemi jen tak nevyhrabeme...). Svým způsobem toto heslo dodává naději. I když se už neříká, jak se stane, že bude líp. Ale ruku na srdce, většina voličů ANO tohle neřeší.
ROUŠKOVNÉ PRO DŮCHODCE
Právě jsme v čase volebním, ale jistě si pamatujete na dary a dárky, které Babiš a jeho vláda rozdávala napravo nalevo před volbami. Ne proto, že by to bylo nezbytné, nutné, rozumné, logické, nebo finančně promyšlené, ale proto, aby se Babiš zavděčil svým voličům. Zkrátka si je kupoval.
Vezměme si například důchodce. Ti dostanou v prosinci 2020 dárek v hodnotě 5.000 Kč. Paní sousedka, která bydlí u nás v domě, se mě ptala:
- „Proč se tomu říká rouškovné pro důchodce, když už dávno všichni roušky máme ušité?“
- „Protože kdyby se tomu řeklo vánoční dárek, tak by to vláda neobhájila a neprosadila ve sněmovně. Nikdo by to neschválil. Jako rouškovné pro důchodce to zní sociálně pěkně, je to přijatelné, a proto to taky prošlo,“ odpověděla jsem.
Je to velmi pěkné gesto. Já proti důchodcům osobně nic nemám. Naopak. Většina lidí, kteří mě obklopují, ať už se jedná o moji rodinu, příbuzné nebo sousedy v domě, tvoří právě lidé mezi 75 a 85 roky.
Ale jak řekla paní sousedka – byla by radši, kdyby se místo rouškovného vytvořila důchodová reforma (kterou nemáme od vzniku ČR v roce 1993!) a také kdyby došlo k důstojnému navýšení penzí, kterou dostává každý měsíc. Jednorázový příspěvek totiž nic dlouhodobě neřeší.
Jenže je jednodušší dát všem důchodcům jednorázový dar, než řešit velký problém penzí. Vláda, která sáhne na penze, nebude populární. A možná bude reforma bolestivá. Takže ne, penzijní reforma není dobrý marketingový tah, který by oslovil voliče. Ne takový, který zaujme na první pohled.
Ostatně, kdyby Babiš opravdu chtěl, mohl ji ve spolupráci se svými ministry za tři roky dávno připravit.
POVINNÉ NOŠENÍ ROUŠEK V MHD?
Zhruba v polovině srpna 2020 jsem zaslechla v rádiu ČRo Plus (a také si později přečetla na seriózních zpravodajských serverech) prohlášení epidemiologa Rastislava Maďara a tehdejšího ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha, že by roušky mohly být povinné ve vnitřních prostorách už během srpna.
Krátce poté vystoupil Babiš a řekl, že to se nestane. Uvědomil si totiž, že voličům by se tento krok nelíbil a mohlo by se to odrazit na výsledcích podzimních voleb. Zkrátka špatné marketingové rozhodnutí.
Nyní, když jsme státem v EU, kde rostou denní počty nakažených covidem19 nejvíce, nosíme roušky téměř všude. Co na to říct? Kdybychom je všichni začali nosit už v polovině srpna, jak původně plánoval bývalý ministr zdravotnictví Vojtěch, možná by nebyl od 5. října vyhlášen v ČR nouzový stav.
A tak bych mohla pokračovat dál.
PŘEDVOLEBNÍ DARY A DÁRKY, KTERÉ ZAPLATÍME MY I DALŠÍ GENERACE
Položili jste si ale otázku, kdo to všechno zaplatí?
Před týdnem touto dobou (na konci září) byl návrh státního rozpočtu pro rok 2021 odhadován na 200 miliard korun. Dnes, 2. října 2020, kdy píši tento článek, oznámilo Ministerstvo financí ČR v čele s ministryní Alenou Schillerovou (za hnutí ANO), že plánovaný schodek (rozumějte: dluh) bude neuvěřitelných 320 miliard korun. Je to nejvyšší plánovaný schodek státního rozpočtu za celou dobu existence České republiky.
Co tím chci říct? Někdo musí zkrátka ty dary a dárky zaplatit. A budeme to my všichni. Zejména naše generace a ta následující, naše děti.
CHCEME V ČELE STÁTU POPULISTICKÉHO MARKETÉRA NEBO POLITIKA?
V čele státu nemáme politika, který by uměl dělat důležitá a strategická rozhodnutí, která by naši zemi vyvedla z dluhů. Politika, jenž by nás provedl coronavirovou pandemií a pomohl naší zemi, aby vzkvétala a dařilo se jí.
To by totiž chtělo odvahu a statečnost. Některá rozhodnutí by pro krátký čas nebyla populární, ale za několik let bychom je ocenili všichni.
V čele našeho státu stojí Andrej Babiš, který se stůj co stůj chce zalíbit lidem krátkodobými činy a sliby, kterými dělá lidem radost. Tady a teď. Nejde o žádné strategické vládnutí, reformy a rozvoj. To Babiš neumí, protože zkrátka není politik, ale jenom obchodník a skvělý marketér v pozadí se svými marketingovými guru.
Není čas začít myslet na budoucnost? Není čas, abychom mysleli na generace, které budou v naší zemi žít po nás? V jakém stavu jim naše dědictví, Českou republiku, předáme? Vydrancovanou, bez vody, s nekonečnými žlutými lány řepky olejky, bez reforem, bez digitalizace a s obrovskými dluhy?
Je čas voleb. Pojďme toho využít a vystavme Andreji Babišovi a jeho hnutí ANO účet!
Krásné podzimní dny a moudré rozhodnutí při volbách Vám přeje Vaše blogerka Hana Rebeka Šiander
Fotografie:
Fotografie s lánem řepky olejky je od fotografky s nickem RitaE a je zdarma dostupná na webu pixabay.com zde:
https://pixabay.com/photos/landscape-nature-oilseed-rape-field-3369304/