Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Většina Čechů pravidlo 3R dobrovolně dodržovat nebude, chce to rozkaz shora

Pravidlo 3R – ruce, roušky a rozestupy – známe už od jara. Ale kdo z nás pravidlo 3R dodržuje? Rostoucí čísla nakažených jsou alarmující, když se ale podívám kolem, nikoho to nevzrušuje. Proč neděláme dobrovolně to, co je dobré?

Jednoduché pravidlo 3R, ke kterému nás vyzývá ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, znamená:

  1. R jako ruce (důkladné a časté mytí rukou po dobu 1 minuty)
  2. R jako roušky (nošení roušek, které zakrývají nos a ústa)
  3. R jako rozestupy (sociální odstup od ostatních lidí na 2 metry)

Není to žádné nové pravidlo, ale pravidlo, kterému jsme se naučili už na jaře. Díky těmto třem zásadám, které jsme začali dodržovat dřív, než ostatní národy světa, jsme se zařadili mezi státy, které měly na jaře nejnižší počty nakažených koronavirem. Česká republika šla příkladem ostatním. Zvláště v nošení roušek, jejichž nošení po nás kopírovaly další státy.

Domnívala jsem se, že když už víme, jak omezit šíření koronaviru, budeme se toho držet. Opak je pravdou. S narůstajícími počty nakažených denně se v měsíci září řadíme mezi rizikové státy. Nyní se před námi uzavírají okolní státy. Znamená pro ně covidovou hrozbu.

Dnes jsem v rádiu ČRo Plus slyšela, že pokud budou počty nakažených růst stejný tempem, hrozí, že vláda vyhlásí opět nouzový stav. Přitom by stačilo, kdybychom se VŠICHNI dobrovolně drželi toho, co už známe. Nemusí k tomu dojít. Stačí, abychom všichni začali sami u sebe a dodržovali to, co známe.

Dnes jsem procházela městem Ústí nad Labem a nakupovala všude možně. Bylo pomálu těch, kteří roušku nosí venku. Jak jsem si všimla, jednalo se o výjimky. Většinou staří lidé a v každém případě Vietnamci.

Já nosím roušku, i když mám ze zákona výjimku a nosit ji nemusím. Upřímně řečeno, nenosila bych ji, kdybych si byla jistá, že lidé kolem mě dodržují pravidlo 3R. Ale to se neděje. Tak ji nosím, abych se aspoň trošku ochránila. Ohleduplný přístup od druhých už nečekám.

JAK SE PRAVIDLO 3R NEDODRŽUJE?

DEZINFEKCE - V každé prodejně, kam jsem přišla, byla k dispozici u vchodu dezinfekce na ruce. Ale neviděla jsem téměř nikoho, kdo by ji použil.

ROUŠKY – Roušky se sice povinně nosí ve vnitřních prostorech, ale hodně lidí to „fikaně“ obchází tak, že mají roušky zakrytá jen ústa, ale ne nos. Přitom se koronavirus šíří kapénkami, které vdechujeme nosem i ústy.

Jak jsem psala, venku roušky nosí jen výjimky. Když s rouškou chodím po městě (a je jedno, jestli jdu centrem nebo na okraji města, kde míjím desítky lidí v hloučcích), lidé se na mě dívají jako na blázna. V jejich očích čtu stále to samé: Proč to dělám? Když nemusím? Vždyť to není povinné!

SOCIÁLNÍ ROZESTUPY - Při vstupu do prodejny jsou všude na dveřích cedule, které nás vyzývají k tomu, abychom udržovali mezi sebou sociální rozestupy dva metry. V prodejnách na podlaze jsou nalepené značky ukazující dva metry. A přitom se mi stává, že mi nakupující vjíždějí vozíčky na paty bot. Když vozík nemají, tak mi téměř dýchají na záda. Někdy jsou lidé za mnou tak blízko, že si raději sundám batoh ze zad, protože mám obavy, že mě okradou (to není paranoia ani schíza, ale v Ústí nad Labem běžná věc).

Nevím, jak je to v jiných městech, ale to, co mě irituje celou dobu, kdy vstoupil do našeho života koronavirus, je, že v Ústí nad Labem lidé na veřejnosti ignorují sociální rozestupy.

Můžete jít v Ústí nad Labem po chodníku, který je široký čtyři metry a stejně se jeden člověk, který jde proti vám, natlačí do vašeho osobního prostoru, který je 50 centimetrů. Nevím, jak to řešit, ale krajně mi to vadí! Takže když jdu na chodníku a Ústečák proti mně jdoucí nechápe, že by měl respektovat dvoumetrový odstup a utiskuje mě, musím se uchýlit na trávník, nebo dokonce vkročit do vozovky. Což dělávám bohužel dost často. Nedělám to ráda, ale nemám na výběr.  

V tomto ohledu se chovají Ústečáci jako naprostí ignoranti. Těžko říct, co se s tím dá dělat… Asi nic. Je to prostě v nich. Toto chování zažívám už celých deset let, co tady žiji. Nikdy si na to nezvyknu. Dřív mi to vadilo taky, ale neřešila jsem to. Jenom v období podzimních viróz a zimních chřipek jsem si udržovala dobrovolně od druhých zdravý odstup. Teď mi to přímo leze na nervy! V době, kdy nám lékaři doporučují sociální rozestup, jenž nás může ochránit před nákazou, mi to vadí extrémně.

Zatímco je či byl pro mnoho lidí koronavirus "chřipečka", já bych skončila v nemocnici. Patřím totiž do rizikové skupiny.

Od března 2020, kdy vypukla pandemie koronaviru, až do září 2020, tedy během sedmi měsíců, jsem zažila jenom dva lidi (!!!), kteří dodržovali sociální distanc. Jedním byl starší důchodce a druhým byl mladý muž v mých letech. Čekali, až projdu kolem, dali mi přednost a pak se teprve vydali na cestu. Přitom jsme všichni šli na prašné cestě, která vedla přírodou. Upřímně? Byla jsem z toho v šoku! Potěšilo mě to natolik, že jsem na to nemohla zapomenout několik dnů. Stalo se mi to v dubnu… Třeba to ještě někdy zažiju znovu.

3000 NAKAŽENÝCH DENNĚ KORONAVIREM

V těchto dnech máme počty nakažených, jako byly na jaře v Itálii a ve Francii. Tehdy nás to šokovalo a děsilo. Nyní to zažíváme sami, a když se dívám kolem sebe, vypadá to, že je to všem jedno.

Stále to nechápu. Na co čekáme? Až budeme mít počty nakažených v desítkách tisíc denně? Až budou nemocnice praskat ve švech a nebude dostatek dýchacích přístrojů? Až začnou lidé hromadně umírat na Covid19? Proč to nevezmeme prostě do svých vlastních rukou a neuděláme sami od sebe to, co je správné? Proč se nechováme zodpovědně, abychom předešli nouzovému stavu či karanténě kvůli rapidnímu nekontrolovatelnému šíření koronaviru?

V ČRo Plus jsem v jakémsi rozhovoru slyšela, že Češi, pokud nedostanou příkaz shora (od vlády nařízené zákonem), dobrovolně nic dodržovat nebudou.

Tak na co čekáme? Až nám premiér Andrej Babiš oznámí, že vyhlašuje pro celou Českou republiku karanténu, uzavřou se hranice a zastaví se znovu ekonomika? Čekáme na to, až bude dodržování pravidla 3R nařízené povinně? Pod hrozbou trestu pro ty, kteří to dodržovat nebudou?

Krásné letní dny a pevné zdraví bez koronaviru Vám přeje Vaše blogerka Hana Rebeka Šiander

Autor: Hana Rebeka Šiander | pátek 18.9.2020 20:14 | karma článku: 44,34 | přečteno: 15187x
  • Další články autora

Hana Rebeka Šiander

Proč mě přestalo bavit nakupování oblečení

Ačkoliv se obchodní řetězce dušují, že se zaměřují na ochranu přírody, šetrnost a udržitelnost, nic není vzdálenější realitě. Nekvalitní oblečení stěží přežije dva roky, nemá styl, ale zato je z mizerných materiálů.

25.4.2024 v 21:55 | Karma: 19,93 | Přečteno: 965x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

Tuberkulóza, záškrt, černý kašel a jiné pohromy

Poslední roky, kdy už některá očkování nejsou povinná, nebo byly vyvinuty slabší vakcíny, je možné onemocnět záškrtem, tuberkulózou a černým kašlem. Už jste se s nimi setkali? Jaké jsou příznaky? Kolik je v ČR nemocných?

11.4.2024 v 19:18 | Karma: 14,22 | Přečteno: 710x | Společnost

Hana Rebeka Šiander

Recenze knihy „Přetížení“ od Arthura Haileyho

Napínavý román „Přetížení“ z pera Arthura Haileyho dává nahlédnout do zákulisí plynárenských a elektrárenských společností. Řeší otázku globálního oteplování, nedostatku vody, letních veder, čím dál větší spotřeby plynu a energie.

9.4.2024 v 19:06 | Karma: 10,98 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

Dvanáctero pro lepší život Pražanů

Po dvou letech v Praze jsem v šoku, jak moc se Pražené změnili. Z milých, ohleduplných a vstřícných lidí se stali hrubí a arogantní lidé. Největší změny vidím u dvacátníků a třicátníků. Copak jim nikdo neřekl o etiketě?

8.3.2024 v 1:04 | Karma: 17,80 | Přečteno: 876x | Diskuse| Společnost

Hana Rebeka Šiander

79. výročí osvobození koncentračního tábora Auschwitz - Birkenau

Každý rok bysme si měli připomínat výročí osvobození koncentračního tábora v Osvětimi, ke kterému došlo 27. ledna roku 1945. Také letos se přímo v koncentračním táboře konal slavnostní večer za účasti přeživších a politiků.

27.1.2024 v 20:32 | Karma: 19,01 | Přečteno: 535x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:44

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

  • Počet článků 623
  • Celková karma 16,03
  • Průměrná čtenost 3862x
Narodila jsem se v roce 1979 v Hradci Králové. Baví mě studovat a vzdělávat se, a tak jsem vyučená švadlena a kuchařka, ale i sociální pracovnice. Vystudovala jsem theologii. Jsem absolventkou Policejní akademie PČR.

Během svého života jsem se věnovala mnoha povoláním. Pracovala jsem v McDonald´s, byla jsem asistentkou ve vzdělávací společnosti, realitní makléřkou i státní úřednicí na Ministerstvu obrany ČR.

Nejvíce mě zaujala práce v médiích (rádio, TV, noviny) a objevila jsem, že mě baví psát. Pracovala jsem jako novinářka v oblasti V.I.P. a politiky.

Píši recenze pro Palmknihy.cz. Jsem blogerka, spisovatelka a recenzentka knih a filmů.

V únoru 2012 mi vyšel můj první román pro ženy, kniha BRIGITA. V prosinci 2012 se objevila na světě druhá kniha HEDVIKA. V roce 2020 jsem napsala nový ženský román, který se jmenuje MARIANNE a hledám nakladatele, abych mohla knihu vydat. A pracuji na dalších knihách.

Najdete mě také na MÉM WEBU: http://siander.cz

Můžete mi napsat na E-MAIL: siander@siander.cz

Počet návštěv podle TOP listu:

');
//-->