Presidentské tanečky kolem Mynářovy prověrky

Člověk by si myslel, že slovo českého presidenta Miloše Zemana má svou váhu a bude platit. Ovšem jak si můžeme všimnout na příkladu jeho kancléře Vratislava Mynáře, člověk míní a president mění – jak se mu to hodí.

Když se v březnu 2013 stal pánem na Hradě a zároveň českým presidentem Miloš Zeman, jmenoval Ředitelem kanceláře presidenta republiky – tedy kancléřem, Vratislava Mynáře. Nejprve Zeman, ale i Mynář shodně tvrdili, že prověrka pro vykonávání funkce není podle Zákona 114/1993 Sb. o Kanceláři prezidenta republiky podmínkou. A měli oba pravdu.

President Zeman pak názor změnil a nejvyšší prověrku IV. stupně (přísně tajné) začal po Mynářovi požadovat. Prověrka od Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) by totiž umožnila Mynářovi přístup k utajovaným dokumentům.

Mohl by zastupovat presidenta na klíčových jednáních, např. na projednávání informací od zpravodajských služeb, Bezpečnostní rady státu, zasedání EU či NATO. Bez prověrky to nelze.

Přestože prověrku president po Mynářovi požadoval, s podáním žádosti na NBÚ otálel dalších devět měsíců. Média sledovala Mynářovo konání, spíše nekonání, ohledně prověrky, stejně jako president.

"Je jeho povinnost o prověřování požádat a dokončit to co nejrychleji, jinak mu hrozí ztráta místa kancléře. Buď prověrku dostane a zůstane kancléřem, nebo si budu muset shánět kancléře jiného."President Miloš Zeman, Parlamentní listy, 2013

V prosinci 2013 Mynář o prověrku IV. stupně (přísně tajné) sice požádal, ale v roce 2014 vyšlo najevo, že neposkytl NBÚ všechny podklady, které jsou pro prověřování důležité. Mynář je dodal až koncem roku 2014 po upozornění NBÚ, kdy mu hrozilo, že bude žádost zastavena.

Předpokládala bych, že pro obdržení prověrky udělá Mynář maximum, ale celou dobu to tak nevypadalo. Stejně jako otálení s vyzvednutím doporučeného dopisu od NBÚ, nebo oddalování sdělení výsledku řízení NBÚ tím, že Mynář si sice dopis vyzvedl, ale dosud ho neotevřel.

Umíte si představit člověka, kterého dlouhé měsíce prověřuje NBÚ na nejvyšší stupeň utajení, následují měsíce čekání, jak to dopadne a nakonec si takový člověk nechce ani otevřít obálku od NBÚ s výsledkem? Zdá se, že Mynář nepatří mezi zvědavé lidi, jemně řečeno.    

Jaký byl závěr tohoto dlouhého příběhu prověřování ze strany NBÚ, slibů ze strany Mynáře a pohrůžek ze strany presidenta? Mynář prověrku na IV. stupeň ani po téměř dvou letech nedostal.

Člověk by si myslel, že president, který celou dobu bedlivě sledoval dění kolem Mynářovy prověrky a zároveň hrozil jeho odvoláním, své slovo splní. Proč? Protože by jeho slova měla platit? Protože president sám avizoval, že v takové funkci chce mít člověka s nejvyšším stupněm prověření?

Zdá se tedy, že president míní a své názory časem mění. Není to ostatně poprvé. Otázkou je - kdy myslí svá slova president Zeman vážně a kdy si z nás, obyvatel České republiky, dělá legraci? A jak to poznáme?

Oblíbený muž, Vratislav Mynář, má nakonec své místo na Hradě jisté a zůstane za všech okolností. Jak ostatně president Zeman řekl pro E15.cz: „Pokud mě sám pan kancléř nebude chtít opustit, vždycky pro něj na Hradě bude důstojné místo.“      

Presidentské tanečky, které se odehrávají na Hradě kolem Mynáře a na očích české veřejnosti jsou dle mého nedůstojné. Nikdo by se přeci na pana presidenta nezlobil, kdyby zcela otevřeně přiznal už při svém zvolení do funkce, že Mynář je pro něj tak důležitým člověkem, že si ho na Hradě nechá po celou dobu svého volebního období, ať už je jeho minulost, obchodní vztahy, finance či majetek jakéhokoliv původu.

Krásný zimní den vám přeje Vaše bloggerka Hana Rebeka Šiander

Fotografie a linky:

Citace presidenta Miloše Zemana pro Parlamentní listy dostupná zde: http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Zeman-Kancler-Mynar-si-musi-co-nejrychleji-dodelat-proverku-291262

Citace presidenta Miloše Zemana pro E15.cz dostupná zde: http://zpravy.e15.cz/domaci/politika/mynar-proverku-nedostal-zeman-na-hrade-vzdy-najde-dustojne-misto-1230774

Fotografie Vratislava Mynáře od Davida Sedleckého je z Wikipedie dostupná zde:  

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vratislav_Myn%C3%A1%C5%99#/media/File:V_Myn%C3%A1%C5%99.JPG

Autor: Hana Rebeka Šiander | pondělí 18.1.2016 22:50 | karma článku: 35,45 | přečteno: 915x
  • Další články autora
  • Počet článků 622
  • Celková karma 14,51
  • Průměrná čtenost 3868x
Narodila jsem se v roce 1979 v Hradci Králové. Baví mě studovat a vzdělávat se, a tak jsem vyučená švadlena a kuchařka, ale i sociální pracovnice. Vystudovala jsem theologii. Jsem absolventkou Policejní akademie PČR.

Během svého života jsem se věnovala mnoha povoláním. Pracovala jsem v McDonald´s, byla jsem asistentkou ve vzdělávací společnosti, realitní makléřkou i státní úřednicí na Ministerstvu obrany ČR.

Nejvíce mě zaujala práce v médiích (rádio, TV, noviny) a objevila jsem, že mě baví psát. Pracovala jsem jako novinářka v oblasti V.I.P. a politiky.

Píši recenze pro Palmknihy.cz. Jsem blogerka, spisovatelka a recenzentka knih a filmů.

V únoru 2012 mi vyšel můj první román pro ženy, kniha BRIGITA. V prosinci 2012 se objevila na světě druhá kniha HEDVIKA. V roce 2020 jsem napsala nový ženský román, který se jmenuje MARIANNE a hledám nakladatele, abych mohla knihu vydat. A pracuji na dalších knihách.

Najdete mě také na MÉM WEBU: http://siander.cz

Můžete mi napsat na E-MAIL: siander@siander.cz

Počet návštěv podle TOP listu:

');
//-->