Umíte poskytnout první pomoc?

Před pár dny zemřel v jedné pražské restauraci téměř v pravé poledně známý psycholog Slavomil Hubálek. Měl bolesti na hrudi a tak si zavolal z restaurace záchranku. I když přijeli rychle, přesto mu již nedokáza

KURZ PRNÍ POMOCI PRO VEŘEJNOST

Pamatuji se, jak jsem byla několikrát na kurzu první pomoci. Naposledy to bylo ve Zdravotnické záchranné službě hlavního města Prahy v Korunní ulici ve Vršovicích.

Kurz první pomoci byl otevřen pro zájemce a já jsem se přes internet přihlásila. Učili jsme pod dohledem záchranářů poskytnout první pomoc při zástavě dechu, srdce, co dělat, když někdo nečekaně omdlí, jak dát člověk do stabilizované polohy a spoustu dalších důležitých kroků k tomu, které jsou nutné dělat až do příjezdu záchranky.

PŘÍBĚHY DVOU MUŽŮ

Také se pamatuji, jak jsem se během svého života setkala se dvěma muži.

PŘÍBĚH PRVNÍ – Muž a můj (již bývalý) přítel, jemuž jsem nadšeně vyprávěla o svých zážitcích a nových poznatcích z kurzu, mi řekl, že je zbytečné se něco učit. Když jsem se ho ptala, jak by poskytl první pomoc, když by někdo v jeho blízkosti dostal například infarkt nebo zkolaboval, tak mi odpověděl, že nijak. Prostě ho to nezajímalo! Snažila jsem se mu vysvětlit, že nikdy neví, kdy se mu budou znalosti k záchraně něčího života hodit, ale on moje dobře míněné rady ignoroval. Řekl mi také, že kolem bude vždycky dost lidí, aby někdo jiný místo něj poskytl pomoc.

Otázkou však je, co kdyby on potřeboval pomoc a na místě bylo hodně lidí, ale nikdo z nich by nevěděl, jak mu pomoci. Pak by se mohlo třeba taky stát, že by prostě kvůli nedostatku poznání zemřel on sám. Na to již zřejmě nepomyslel…

PŘÍBĚH DRUHÝ – Muž a můj dobrý přítel (dosud) mi vyprávěl, jak se dostal jako řidič do situace, kdy viděl nabourané auto s řidičem uvnitř. Nikdo nikde nebyl. On zastavil, zjistil, že řidič nedýchá, vyndal opatrně muže ven a začal resuscitovat až do příjezdu záchranky. V tomto případě mu zachránil život.

A tak si kladu otázku - jak je možné jednou život během pár minut zachránit a jindy můžeme někoho nechat zemřít před našima očima, protože mu těch pár minut (první pomoci) neposkytneme?

Rovněž si myslím, že v centru Prahy kolem dvanácté hodiny je téměř ve všech restauracích narváno. Tudíž mi přijde podivné a nepochopitelné, jak si nikdo nemohl všimnout pětašedesátiletého muže, který sedí u stolu, drží se za hrudník a poté zkolabuje. Proč mu nikdo nepomohl?

A co vy? Umíte poskytnout první pomoc? Víte, jak provést umělé dýchání a masáž srdce? Byli jste někdy na kurzu první pomoci? Zachránili jste někdy někomu život?

Diskutujte, e-mailujte a napište mi svůj životní příběh!

S přáním dobrého zdraví se loučí Vaše blogerka Hana Rebeka Šiander

Fotografie a linky:

www.flikr.com

http://zpravy.idnes.cz/zemrel-slavomil-hubalek-0wo-/domaci.aspx?c=A130312_164028_domaci_cen

http://www.zzshmp.cz/Content/themes/zzshmp/images/Zachrante_zivot_A4_def.jpg

http://www.zzshmp.cz/

Autor: Hana Rebeka Šiander | středa 20.3.2013 9:17 | karma článku: 19,48 | přečteno: 852x